GJCU 연 Quarterly Webzine 2018년 Summer 제16호
  • GJCU 커버스토리
  • GJCU 알림
  • GJCU 칼럼
  • GJCU 교수기고
  • GJCU 가족마당
지난웹진보기
상단으로 이동
GJCU 칼럼
홍선미 교수가 들려주는 내 아이의 영어교육법 16. 게임을 이용한 유아영어지도(적용과 실제 2)
칼럼 대표이미지1

  지난 호에서 게임의 실제적용에서 0세~3세 아이들에게 적용할 수 있는 게임을 살펴보았다. 이번 호에선 게임의 실제적용에서 3세 이상의 아이들에게 적용할 수 있는 게임을 소개하겠다.

1. London Bridge
  • 동대문을 열어라
  • 대상: 만 3세부터
  • 영어: ‘동대문을 열어라’ 놀이 표현
  • 준비물: 공
  • 방법: 두 사람이 손을 맞잡고 다리를 만들고, 나머지 사람들은 다리 아래를 지나가다가 노래가 끝날 때 지나가는 사람이 붙잡혀 술래가 된다. 적어도 네 명 이상이 참여해야 제대로 즐길 수 있다.

London Bridge

Let’s play “London Bridge.”
First, two of you should make the bridge.
Lock your fingers and raise them up. You are the bridge.
The rest of you should stand in a line.
Hold the waist of the person in front of you.
Now, walk under the bridge.

London Bridge
London Bridge is falling down,
Falling down, falling down,
London Bridge is falling down,
My fair lady!
(Gotcha! You are trapped.)


2. Follow the Leader
  • 대장 따라 하기
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 동작을 나타내는 표현
  • 방법: 여러 명이 한 줄로 서서 맨 앞에 있는 대장의 동작을 따라 하면서 행진하는 놀이. 사람이 많을수록 재미있지만 엄마와 아이 둘이서 해도 충분히 즐길 수 있다.

Follow the Leader

Let’s play “follow the Leader!”
I’ll be the leader. You follow me.
Let’s march to the door. One, two, three…
Walk fast! Walk slow! Walk backward(s)! Walk forward(s)!
Roll over! Crawl!
Hop like a rabbit!

Dance like a monkey!
Stop!
Whew~! Let’s take a rest.
Will you be the leader this time?
Sure.


3. The Statue Game
  • 동상 게임
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 움직임과 멈춤에 관한 표현
  • 준비물: 신나는 음악
  • 방법: 음악을 틀어놓고 팔다리를 휘저으며 신나게 춤을 추다가 음악을 멈추면 statue(동상)처럼 정지하는 놀이. 음악에 맞춰 한껏 춤추고 싶을 때, 집안에서 아이와 흥겹게 놀고 싶을 때 할 수 있는 놀이로 추천한다.

The Statue Game

Let’s play the statue game.
Dance to the music.
And stop when the music stops.
Let’s dance to the music. Shake your hips!

Freeze! Don’t move.
You’re a statue now.
Mom, I can’t stand it anymore.
No. You shouldn’t even giggle.
You fell down!
You should be tickled for that.


4. Rock, Paper, Scissors!
  • 가위바위보
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 가위바위보에 관한 표현
  • 방법: 말하는 순서도 rock, paper, scissors!로서 ‘바위 보 가위’가 되는 것도 다르다. 놀이방식은 우리나라 놀이와 같으므로 이름만 익히면 별 어려움 없이 할 수 있다.

Rock, Paper, Scissors!

Let’s play rock-paper-scissors.
Make the rock this way. A fist looks like a rock.
Make the scissors this way. Two fingers look like a pair of scissors.
Make the paper like this. An open hand looks like a piece of paper.

Now, let’s play it. Rock, paper, scissors!
Mommy threw scissors, and you threw a rock.
Rock smashes scissors. So the rock wins (over the scissors).
Scissors cut paper. So the scissors win (over the paper).
Paper covers rock. So the paper wins (over the rock).
We threw the same one. Let’s do it again.


5. Eeny, Meeny, Miny, Mo
  • 술래 정하기
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 순서를 정하는 표현
  • 방법: 각 음절마다 아이들을 하나씩 돌아가며 지적하다가 마지막 음절에서 걸리는 아이가 술래가 된다. 엄마와 둘이서 놀이를 할 때는 두 다리를 서로 사이사이에 넣어 다리 하나씩을 접어 올리는 식의 놀이로 변형시켜서 할 수 있다.

Eeny, Meeny, Miny, Mo

Eeny, Meeny, Miny, Mo
(Who’s going to be “it”? We should choose someone.)
Eeny, / meeny, / miny, / mo,
Catch / a rabbit / by the / toe.
If he / hollers, / let him / go,
Eeny, / meeny, / miny, / mo,
My / mother / says / to /
Choose / the / very / best / one.
(You’re “it.”)

Lcky, Bicky
Lcky, / bicky, / soda / cracker,
Lcky, / bicky, / boo!
Lcky, / bicky, / soda / cracker,
Out, / goes / you!
Eeny, Meeny, Miny, Mo
Sit down and stretch out your legs.
Put one leg between Mommy’s legs.
Now, let’s say the rhyme.
Eeny, meeny… one! Oh, it’s your left leg.
You have to go out, Mr. Left Leg.
Your right leg is the last one.
You win the game.


6. Musical Chairs
  • 의자에 앉기
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: ‘의자에 앉기’ 놀이에 관한 표현
  • 준비물: 사람 수보다 하나 적은 의자나 방석, 음악
  • 방법: 사람 수보다 적은 수의 의자를 가운데에 놓고, 음악을 틀어 놓거나 노래를 부르며 의자 주위를 돌다가 진행자가 음악을 멈추는 순간 의자에 빨리 앉은 사람만 남고, 앉지 못한 사람은 탈락하는 놀이. 한 명씩 탈락하면서 끝까지 남는 사람이 이기는 것으로서, 사람이 많을수록 재미있다. 어린아이들의 경우 아이용 의자나 방석을 사용하는 것이 좋다.

Musical Chairs

We’re going to play “Musicial Chairs.”
O.K. stand around the chairs.
When the music is on, dance around the chairs.
When the music stops, sit down on the chairs quickly.
There are four of you, but we have only three chairs.
If you don’t get a chair, you’re out.
Do you understand?
Yes, we do!
Musical Chairs
O.K. Here comes the music.
Go round, round, round. Dance like this!
Stop! Sit down on the chair.
Who doesn’t have a chair?
Eunhee doesn’t.
Sorry to say, but you’re out.
Take away one more chair. And I’ll play the music again.

You two are sitting on the same chair.
Haeyoon got to the chair first.

Oh, you are the last one. You won the game.
Here’s the prize for the winner.


7. Hide and Seek
  • 숨바꼭질
  • 대상: 만 2세 이상
  • 영어: 숨바꼭질에 관한 표현
  • 방법: 규칙을 잘 모르는 아이라도 구석진 곳에 숨는 것을 재미있어하므로 영어표현을 자연스럽게 가르쳐 주면서 함께 즐거운 시간을 가져보자.

Hide and Seek

Let’s play hide-and-seek. I’ll be “it”.
I’ll close my eyes and count to ten.
You go and hide. You have to be quiet.
You shouldn’t make a sound.
One, two…ten. Are you ready?
Ready or not, here I come!

I’ll look for you under the bed.
I’m coming into the kitchen.
Oh, you’re not here. Mm… Where can you be?
I’ve got it. You must be hiding under the quilt.
Tada! There you are! I found you!


8. Ring Around
  • 빙빙 돌아라
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: fall down(쓰러지다) 등의 동작 표현
  • 방법: 우리나라의 강강술래처럼 여러 명이 동그랗게 서서 손을 잡고 빙빙 돌며 하는 놀이. 라임을 부르면서 돌다가 마지막 부분에서 쓰러지는 흉내를 내는 것이 재미있다. 전체적인 의미를 이해하고, 영어 특유의 리듬감과 각운을 즐기며 불러보자.

Ring Around

Stand in a circle, everyone!
Hold each other’s hands.
Are you ready to go around?
Yes, we are.

Ring Around the Roses
Ring around the roses
A pocket full of posies,
Ashes, ashes!
We all fall down!
2절: Tiptoe


9. You can’t Catch Me
  • 눈 가리기 게임
  • 대상: 만 4세 이상
  • 영어: 눈을 가리고 잡는 것에 관한 표현
  • 준비물: 손수건 등의 눈가리개
  • 방법: 술래는 손수건으로 눈을 가리고 나머지 사람들은 말을 하거나 손뼉을 쳐서 위치를 알려주면, 그 소리를 듣고 어디 있는지 찾아서 잡는 놀이.

You can’t Catch Me

First, let’s cover your eyes with the blindfold.
Where are you?
Catch me. Can you hear me clapping?
You can’t catch me. You can’t catch me.
You’re getting warmer, and warmer… You’re hot!
Oh, you got me.

I can’t see anything. Clap your hands so that I can find you.
Are you on my left?
Behind you! Catch me, Mommy.
I’m coming. I’m coming. Gotcha!


10. Rice and Barley?
  • 쌀보리
  • 대상: 만 4세 이상
  • 영어: 손을 잡고 놓는 것에 관한 표현
  • 방법: 가위바위보처럼 아무 준비물 없이 간단히 할 수 있다. 아기자기한 스킨십을 교환하기도 하면서 부담 없이 아이와 즐겨보자. 영어식 표현으로 Open, Shut으로도 해보자.

Rice and Barley?

Let’s play “Rice and Barley.”
Open your hands like this.
I’ll make a fist and move it back and forth.
You don’t need to catch it when I say “barley.”
You should only grab it when I say “rice.”

Let’s play it. Get ready! Barley!
No, I said “barley1” you are not supposed to grab my fist.
Let go of my hand. Rice! Grab it. I said “rice!”
Let’s play it again. Rice!
I got your hand.


11. Who Stole the Cookies?
  • 누가 쿠키를 훔쳤지?
  • 대상: 만 5세 이상
  • 영어: Who, me? Yes, you! 등의 축약 표현
  • 방법: 학창시절 소풍을 가서 동그랗게 둘러앉아 박수를 치며 했던 것과 비슷한 놀이로 여러 사람이 같이 할수록 재미있다. 박자를 맞추면서 서로 이름을 부르는 것으로서 틀리지 않도록 흐름을 타야 한다.

Who Stole the Cookies?

Sit in a circle, everyone!
Let’s clap as we say a rhyme.

Who Stole the Cookies?
Who stole the cookies from the cookie jar?
Who stole the cookies from the cookie jar?
Jaeyoon stole the cookies from the cookie jar.

Who, me?
Yes, you!
Not me!
Then who?
Haeyoon stole the cookies from the cookie jar.
(Repeat)
Minji stole the cookies from the cookie jar!
Who Stole the Cookies?
Your name was called. You lost your turn.
That’s wrong. You missed the beat.
So you should pay a penalty.
You have to lie on your tummy.
Let’s hit him on the back. Pat, pat, pat!
Write your name with your butt.
Or you can sing.
Which song do you want to sing?


연재목록보기
홍선미
국제사이버대학교 평생교육학과 교수
Copyright ©2014 BY GUKJE CYBER UNIVERSITY All right reserved.