GJCU 연 Quarterly Webzine 2018년 Spring 제15호
  • GJCU 커버스토리
  • GJCU 알림
  • GJCU 칼럼
  • GJCU 교수기고
  • GJCU 가족마당

지난웹진보기
상단으로 이동
GJCU 칼럼
홍선미 교수가 들려주는 내 아이의 영어교육법 15. 게임을 이용한 유아영어지도 2
칼럼 대표이미지1

 지난 호에서 게임은 무엇이고 놀이와 어떻게 다른지, 게임의 교육적 효과와 분류, 적용시 주의사항을 살펴보았다. 이번 호에선 게임의 실제적용에 대해서 알아보자. 우선 0세~3세 아이들에게 적용할 수 있는 게임을 소개하겠다.

1. Playing Catch
  • 공놀이
  • 대상: 만 1세부터
  • 영어: 공놀이에 관한 표현
  • 준비물: 공
  • 방법: 영아기의 아이들은 헝겊으로 된 공을 굴리면서 놀고, 좀 더 큰 아이들은 고무공을 던지면서 노는 등 다양한 방법의 공놀이가 있다.

Playing Catch

Let’s play catch.
I’m going to roll the ball to you.
You catch it. O.K?
Roll, roll, roll. It’s coming to you. Catch it.
Good job. You caught the ball.

I’ll throw the ball to you. Here comes the ball.
(Bonk!) Ouch!
Oh, sorry. The ball hit you on the head.
You’re okay. Go get it.
Now, throw the ball to me. I’ll catch it.


2. Sound Fun
  • 소리놀이.
  • 대상: 만 0-3세.
  • 영어: 소리에 관한 표현.
  • 준비물: 딸랑이, 냄비, 국자 등 소리를 낼 수 있는 물건.
  • 방법: 딸랑이나 소리 나는 장난감도 이용해 보고, 냄비나 국자 등 집안 사물도 동원해서 다양한 악기를 만들어 보자.

Sound Fun

Oh! What’s this sound?
Oh, I see. It is this rattle.
Do you want to shake it?
Grab it (with your hand), and shake it.
It says rattle, rattle. It’s a neat sound, isn’t it?

Let’s pretend this is a drum.
Hit it with the scoop. Bam, bam, bam!
Wow! You’re a good drummer!
Let’s make some maracas with these bottles and some rice.
Shake them like this. Shake, shake, shake!
You’re doing well.
They make a cool sound, don’t they?
Sound Fun
This is the Way I Play the Drum

This is the way I play the drum,
Play the drum, play the drum.
This is the way I play the drum,
Bam! Bam! Bam!

This is the way I play (the) maracas,
Play the drum, play (the) maracas.
This is the way I play (the) maracas,
Shake! Shake! Shake!


3. Building Blocks!
  • 블록 쌓기
  • 대상: 만 2세 이상
  • 영어: 쌓기에 관한 표현
  • 준비물: 쌓을 수 있는 블록
  • 방법: 블록을 하나씩 쌓으면서 수도 세어보고, 누가 높이 쌓는지 내기도 해보자.

Building Blocks!

Let’s pile up the blocks.
How many blocks did you put?
One, two, three!
Oh, you made a three-story building.
Let’s knock them down. Rumble-fumble! Bump!

I’m putting down the first block.
Here’s the second block.
Will you put the third block on?

I’m going to make a car with blocks.
What did you make?
Oh, you’ve built a splendid castle.
Building Blocks!
Should we play building a tower?
That’ll be fun.
I wonder who can build it higher.
Be careful, or you’ll knock your tower down.
Your tower is leaning.
You have to put it straight.
(Rumble, rumble.)
Oh-oh! Mommy’s tower fell down….


4. Car Race
  • 자동차 경주.
  • 대상: 만 2세 이상.
  • 영어: 자동차 이름, 경주·신호등에 관한 표현.
  • 준비물: 장난감 자동차, 부록의 신호등 그림.
  • 방법: 단순하게 ‘부르릉’ 하고 달리는 흉내만 낼 것이 아니라, 누구 자동차가 빨리 달리는지 경주도 해보고, 신호등 색깔에 따라 어떻게 행동하는지 알려주는 놀이도 해보자.

Car Race

Should we have a car race?
Mommy is going to do it with this truck.
I’ll use this police car.
This is the start line.
On your mark, get set, go!
Your car went farther.
I win, don’t I?
You’re right. Let’s do it again.
Mommy will win the race this time.
Car Race
This is the traffic light.
It’s a red light. Can I go now?
No, you can’t.
Right. I have to stop.
It’s a green light. We can go now.
Vrrm, vrrm. Beep, beep!
It’s yellow. Be careful.


5. Choo Choo Train
  • 기차놀이.
  • 대상: 만 3세 이상.
  • 영어: 기차가 달리는 것에 관한 표현.
  • 준비물: 노끈이나 줄
  • 방법: 장난감 기차를 이용해서 놀 수도 있지만, 몸으로 직접 기차를 만들어 보자. 여러 명이 한 줄로 서서 노끈 등의 줄을 두르면 인간기차 완성! ‘칙칙 폭폭’ 소리를 내며 신나게 달려보자.

Choo Choo Train

Let’s play train.
Yipee! Sounds like fun!
We’ll pretend to be the train.
Stand in line first, and hold the rope, please.
Now, are you ready to go?
Yeah!
All aboard! Off we go! Choo-choo-choo-choo!
Toot, toot! Toot, toot!
Here comes the train! Let’s rum along the track.
Full speed ahead!
Go through the tunnel!
Run over the bridge!
We’re almost there. Let’s slow down.
We’re here! Let’s stop!
Choo Choo Train
Choo Choo

Here comes the train up the track,
Choo-choo-choo-choo-choo!
Here comes the train quickly back,
Choo-choo-choo-choo-choo!


6. Playing with Clay
  • 찰흙 놀이
  • 대상: 만 2세 이상
  • 영어: 찰흙 만들기에 관한 표현
  • 준비물: 찰흙
  • 방법: 찰흙은 만지고, 주무르고, 두드리면서 자기만의 독특한 모양을 만들어낼 수 있기 때문에 창의성 계발에 더 없이 좋은 장난감이다. 독성이 없어 아이의 몸에도 해가 없는 플레이 도우나 칼라 찰흙 등을 가지고 여러 보양을 만들어 보고, 색깔을 섞어서 새로운 색을 만드는 놀이도 해보자.

Playing with Clay

Should we play with the clay?
Knead the clay like this. It feels soft and flexible.
Oh, it’s too hard and stiff. Let’s use a new one.
Let’s make a round ball with it.
Take some clay, and put it in your palm.
And roll it round and round.
I can’t do it well.
Don’t press it too hard. Roll it gently.
Wow, it really became a ball.
Put the two balls together.
Look. It’s a snowman!
Playing with Clay
Should we make it long this time?
Put the clay on the floor, and roll it back and forth.
What does it look like?
It looks like a snake.
Flatten the dough this time. Press it with your palm.
Should we cut out a circle with this bowl?

If we mix red and white together, what will we get?
I don’t know
Well, put these two pieces together, then pound and knead them.
Uh? The clay became pink.


7. Playing Dolls
  • 인형 놀이
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 먹이고 놀아주고 재우는 등 인형놀이에 관한 표현.
  • 준비물: 인형
  • 방법: 여자아이뿐만 아니라 남자아이에게도 정서적으로 좋은 놀이. 인형에게 밥을 먹여주고, 놀아주고, 재워주면서 자연스럽게 책임감과 남을 배려하는 마음을 배울 수 있음.

Playing Dolls

Lets’ play dolls. You have to take good care of Mimi. O.K.?
Mimi seems hungry.
Mimi, are you hungry?
Yes, I’m hungry.
Here. Eat this.
Yum, yum, yum.

(Whining) I’m bored.
Oh, my. Mimi is whining. What should we do for her?
Will you play with her?
I’ll read her a story.
Mimi looks sleepy. Put her to bed.
Let’s rock Mimi to sleep. Back and forth, back and forth.

Mimi is asleep now, Mom.
Let’s put her to bed. Cover her up.
Good night, Mimi.

Playing Dolls
Baby’s Nap

Here is the baby who needs a nap.
Lay him down in his mother’s lap.
Cover him up so he won’t peep.
Rock him ‘till he’s fast asleep.


8. Guess What?
  • 이게 뭐게?
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 사물이름, 형태와 촉감에 관한 표현
  • 준비물: 화장지, 신문지, 보자기 등 물건을 쌀 수 있는 것.
  • 방법: 장난감이나 작은 물건을 종이나 보자기 등에 싼 후 아이에게 만져보게 하고 무엇인지 추측하게 하는 놀이. 블록, 공, 인형, 장난감차 등 아이에게 익숙한 물건을 사용하는 것이 좋다.

Guess What?

This is a present for you. Guess what it is?
Touch it. How does it feel?
It is long and thin. And it feels hard. Is it a pencil?
No. Guess again.
I’ve got it. It’s a crayon.
Right! You can unwrap it now.

Put your hand in this box. What do you think it is?
I feel something bumpy. Is it a stone?
Take it out and see.


9. Bubble Fun
  • 비눗방울 놀이
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 비눗방울을 불고 터뜨리는 것에 관한 표현.
  • 준비물: 비눗방울 놀잇감(주방용 세제, 물, 용기, 빨대나 모루)
  • 방법: 집에서 쉽게 만들 수 있고, 문방구 등에서 재료를 구입할 수도 있다. 집안에서 할 경우 제약이 많으니 목욕을 하거나 야외에서 하는 것이 좋다.

Bubble Fun

This is a bubble solution.
We can make bubbles with this.
Watch. Blow ~! Oh, the bubbles are flying away.
Get the bubbles. Don’t let them get away.
Pop the bubbles.
Pop! Pop!
Go get that tiny one.
Go touch those big ones.
Wow, this bubble is really big.
They have all the colors of the rainbow.
They really are pretty.


10. Fishing Game
  • 낚시 놀이
  • 대상: 만 3세 이상
  • 영어: 물고기 이름과 낚시에 관한 표현.
  • 준비물: 자석, 막대(낚싯대용), 실, 클립, 종이, 색연필 등.
  • 방법: 다양한 모양과 색깔의 물고기와 거북, 게 등의 바다 동물들을 그린 다음 오려서 클립을 끼운다. 막대기에 실을 묶고 미끼로 자석을 매달아 낚싯대를 만든다. 고기를 낚는다는 것만으로도 흥미롭지만, 자석에 쇠가 달라붙는 것을 가르쳐주기에도 좋다.

Fishing Game

Let’s go fishing now. Let’s pretend we are fishermen.
Sit here on the couch. Hold this fishing rod.
The floor is the river.
There are lots of fish in the water, aren’t there?
Let’s catch them.

Wow! I caught a gold fish! It’s amazing.
Now, catch the blue fish this time.
Gotcha! It’s a blue whale.
Nice catch!
You really are good at fishing.


연재목록보기
홍선미
국제사이버대학교 영어지도학과장
Copyright ©2014 BY GUKJE CYBER UNIVERSITY All right reserved.